ENR 1.4  Opis i klasifikacija vazdušnog prostora u kome se pružaju ATS usluge
ATS airspace classification and description

1. KLASIFIKACIJA VAZDUŠNOG PROSTORA ATS

1. ATS AIRSPACE CLASSIFICATION

1.1 Opšte

1.1 General

1.1.1 Vazdušni prostor u okviru FIR/UIR Beograd je podeljen na četiri ICAO klase: C, D, E i G. ICAO klase A, B i F nisu u upotrebi.1.1.1 Within the Beograd FIR/UIR the airspace is divided into four ICAO classes: C, D, E and G. ICAO classes A, B and F are not used.
1.1.2 Klase vazdušnog prostora su opisane dalje u tekstu u skladu sa uslovima upotrebe i usluga koje se u njima pružaju.1.1.2 The airspace classes are described below with respect to the condition of use and the services provided within.
1.1.3 Klasifikacija vazdušnog prostora se ne primenjuje:1.1.3 Airspace classification does not apply to:
a) Srbija:a) Serbia:
  • na vojne vazduhoplove kada lete u zonama za letenje vojnih vazduhoplova, u privremeno izdvojenim i privremeno rezervisanim delovima vazdušnog prostora ili kada izvršavaju letove posebne namene po odobrenju ministarstva nadležnog za poslove odbrane; i
  • na vazduhoplove ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, kada izvršavaju letove posebne namene.
  • military aircraft flying in military zones, TSAs, TRAs or while performing special flights approved by Ministry of defence; and
  • police aircraft while performing special flights.
b) Crna Gorab) Montenegro
  • na vojne vazduhoplove kada lete u privremeno ograničenim i privremeno rezervisanim delovima vazdušnog prostora ili kada izvršavaju letove za posebno delovanje.
  • military aircraft flying in TSAs or TRAs or while performing special flights.
1.1.4 Klase vazdušnog prostora se primenjuju na sledeći način:1.1.4 Airspace classes are applied as follows:
a) Srbija:a) Serbia:
  • ICAO klasa C: u kontrolisanom vazdušnom prostoru (TMA, CTA, UTA) izuzev u kontrolisanim zonama (CTR) i aerodromskim saobraćajnim zonama (ATZ) kada su aktivne;
  • ICAO klasa D: u kontrolisanim zonama (CTR) tokom radnog vremena jedinice kontrole letenja nadležne za pružanje usluga u kontrolisanoj zoni (CTR), izuzev u aerodromskim saobraćajnim zonama (ATZ) kada su aktivne; i
  • ICAO klasa G: izvan kontrolisanog vazdušnog prostora, iznad nivoa leta (FL) 660, u svim aerodromskim saobraćajnim zonama (ATZ) do visina koje su objavljene u Integrisanom vazduhoplovnom informativnom paketu, kada su te zone aktivne ili do visine odobrene od strane nadležne jedinice kontrole letenja i u zonama sportskih aktivnosti, do visina koje su objavljene u Integrisanom vazduhoplovnom informativnom paketu, kada su te zone aktivne.
  • ICAO class C: in controlled airspace (TMAs, CTA, UTA) except in control zones (CTR) and aerodrome traffic zones (ATZ) when active;
  • ICAO class D: in all CTRs within working hours of an air traffic control unit responsible for the provision of ATS in that CTR, except in ATZs when active; and
  • ICAO class G: outside controlled airspace, above FL 660, in all ATZs up to heights published in IAIP, when ATZs are active, or up to a height approved by responsible ATC unit, as well as in sporting activity areas up to heights published in IAIP, when those areas are active.
b) Crna Gora:b) Montenegro:
  • ICAO klasa C:
    • u svim završnim kontrolisanim oblastima (TMA); i
    • iznad 10000 FT (3050 M) AMSL;
  • ICAO klasa D: u svim kontrolisanim zonama (CTR);
  • ICAO klasa E: između 1500 FT (450 M) AGL i 10000 FT (3050 M) AMSL izuzev u završnim kontrolisanim oblastima (TMA) i kontrolisanim zonama (CTR); i
  • ICAO klasa G: od tla do 1500 FT (450 M) AGL izuzev u kontrolisanim zonama (CTR).
  • ICAO class C:
    • in all terminal control areas (TMA); and
    • above 10000 FT (3050 M) AMSL;
  • ICAO class D: in all control zones (CTR);
  • ICAO class E: between 1500 FT (450 M) AGL and 10000 FT (3050 M) AMSL except in terminal control areas (TMA) and control zones (CTR); and
  • ICAO class G: from the ground up to 1500 FT (450 M) AGL, except in CTRs.
1.1.5 Informacije o vertikalnim i horizontalnim granicama vazdušnih prostora i odgovarajućim ATS jedinicama su date u podsekcijama ENR 2.1, ENR 2.2, AD 2.17 i na vazduhoplovnoj karti ENR 6.2–1.1.1.5 Information about vertical and lateral limits of the airspaces and the appropriate ATS units are given in subsections ENR 2.1, ENR 2.2, AD 2.17 and on the aeronautical chart ENR 6.2–1.

1.2 Klase C, D, E i G

1.2 Classes C, D, E and G

1.2.1 Klase C, D, E i G vazdušnog prostora ustanovljene su saglasno ICAO Aneksu 11:1.2.1 The airspace classes C, D, E and G have been established in accordance with ICAO Annex 11:
Klasa C. Dozvoljeni su IFR i VFR letovi. Sve letove obezbeđuje pružalac usluge kontrole letenja, tako da se IFR letovi razdvajaju od ostalih IFR i VFR letova. VFR letovi se razdvajaju od IFR letova i dobijaju informacije o ostalom VFR saobraćaju, a na zahtev i savet o izbegavanju saobraćaja.Class C. IFR and VFR flights are permitted. All flights are provided with air traffic control service and IFR flights are separated from other IFR and from VFR flights. VFR flights are separated from IFR flights and receive traffic information in respect of other VFR flights and traffic avoidance advice on request.
Klasa D. Dozvoljeni su IFR i VFR letovi. Sve letove obezbeđuje pružalac usluge kontrole letenja. IFR letovi se razdvajaju od ostalih IFR letova i dobijaju informaciju o VFR saobraćaju i, na zahtev, savet o izbegavanju saobraćaja. VFR letovi dobijaju informacije o IFR/VFR saobraćaju i, na zahtev, savet o izbegavanju saobraćaja.Class D. IFR and VFR flights are permitted. All flights are provided with air traffic control service. IFR flights are separated from other IFR flights and receive traffic information in respect of VFR flights and traffic avoidance advice on request. VFR flights receive traffic information in respect of all other flights and traffic avoidance advice on request.
Klasa E. Dozvoljeni su IFR i VFR letovi. IFR letove obezbeđuje pružalac usluga kontrole letenja, tako da se IFR letovi razdvajaju od ostalih IFR letova. Svi letovi dobijaju informacije o saobraćaju, koliko je izvodljivo.Class E. IFR and VFR flights are permitted. All IFR flights are provided with air traffic control service and IFR flights are separated from other IFR flights. All flights receive traffic information, as far as is practical.
Klasa G. Dozvoljeni su IFR i VFR letovi, kojima se na zahtev pruža usluga informisanja vazduhoplova u letu. Odstupanja u odnosu na zahteve iz ICAO Aneksa 11 su navedena u GEN 1.7.Class G. IFR and VFR flights are permitted and receive flight information service if requested. Differences from requirements in ICAO Annex 11 are stated in GEN 1.7.
1.2.2 U sledećoj tabeli opisane su klase C, D, E i G vazdušnog prostora u pogledu uslova korišćenja i usluga koje se pružaju.1.2.2 The airspace classes C, D, E and G have been described in the following table with respect to the conditions of use and the services provided.
KlasaVrsta letaObezbeđeno razdvajanjeUslugeMinimumi za VMC vidljivost i udaljenost od oblakaOgraničenje brzineZahtev za radio vezomPodleže ATC odobrenju
ClassType of flightSeparation providedService providedVMC visibility and distance from cloud minimaSpeed limitationRadio communication requirementSubject to ATC clearance
12345678
CIFRIFR od IFR
IFR od VFR
ATC uslugeNeprimenljivoNeprimenljivoNeprekidna dvostranaDa
VFRVFR od IFR1) ATC usluge za razdvajanje od IFR
2) VFR/VFR informisanje o saobraćaju (i na zahtev, savet o izbegavanju saobraćaja)
Vidljivost u letu:
– 8 KM na i iznad 10000 FT (3050 MAMSL;
– 5 KM ispod 10000 FT (3050 MAMSL.
Udaljenost od oblaka:
– 1500 M horizontalno;
– 1000 FT (300 M) vertikalno.
Ne više od 250 KT IAS ispod 10000 FT (3050 MAMSLNeprekidna dvostranaDa
IFRIFR from IFR
IFR from VFR
ATC serviceNot applicableNot applicableContinuous two-wayYes
VFRVFR from IFR1) ATC service for separation from IFR
2) VFR/VFR traffic information (and traffic avoidance advice on request)
Flight visibility:
– 8 KM at and above 10000 FT (3050 MAMSL;
– 5 KM below 10000 FT (3050 MAMSL.
Distance from clouds:
– 1500 M horizontal;
– 1000 FT (300 M) vertical.
250 KT IAS below 10000 FT (3050 MAMSLContinuous two-wayYes
DIFRIFR od IFRATC usluge, informisanje o VFR saobraćaju (i na zahtev, savet o izbegavanju saobraćaja)NeprimenljivoNe više od 250 KT IAS ispod 10000 FT (3050 M) AMSLNeprekidna dvostranaDa
VFRNeInformisanje o IFR/VFR i VFR/VFR saobraćaju (i na zahtev, savet o izbegavanju saobraćaja) Vidljivost u letu:
– 8 KM na i iznad 10000 FT (3050 MAMSL;
– 5 KM ispod 10000 FT (3050 MAMSL.
Udaljenost od oblaka:
– 1500 M horizontalno;
– 1000 FT (300 M) vertikalno.
Ne više od 250 KT IAS ispod 10000 FT (3050 M) AMSLNeprekidna dvostranaDa
IFRIFR from IFRATC service, traffic information on VFR flights (and traffic avoidance advice on request)Not applicable250 KT IAS below 10000 FT (3050 M) AMSLContinuous two-wayYes
VFRNoIFR/VFR and VFR/VFR traffic information (and traffic avoidance advice on request)Flight visibility:
– 8 KM at and above 10000 FT (3050 MAMSL;
– 5 KM below 10000 FT (3050 MAMSL.
Distance from clouds:
– 1500 M horizontal;
– 1000 FT (300 M) vertical.
250 KT IAS below 10000 FT (3050 M) AMSLContinuous two-wayYes
EIFRIFR od IFRATC usluge, informacije o saobraćaju, koliko je izvodljivoNeprimenljivoNe više od 250 KT IASNeprekidna dvostranaDa
VFRNeInformacije o saobraćaju, koliko je izvodljivoVidljivost u letu:
– 8 KM na i iznad 10000 FT (3050 MAMSL;
– 5 KM ispod 10000 FT (3050 MAMSL.
Udaljenost od oblaka:
– 1500 M horizontalno;
– 1000 FT (300 M) vertikalno.
Ne više od 250 KT IASNeNe
IFRIFR from IFRATC service, traffic information, as far as is practical Not applicable250 KT IASContinuous two-wayYes
VFRNoTraffic information, as far as is practical Flight visibility:
– 8 KM at and above 10000 FT (3050 MAMSL;
– 5 KM below 10000 FT (3050 MAMSL.
Distance from clouds:
– 1500 M horizontal;
– 1000 FT (300 M) vertical.
250 KT IASNoNo
GIFRNeUsluga informisanja u letuNeprimenljivoNe više od 250 KT IAS ispod 10000 FT (3050 MAMSLNeprekidna dvostranaNe
VFRNeUsluga informisanja u letu1) Vidljivost u letu:
– 8 KM na i iznad 10000 FT (3050 MAMSL;
– 5 KM ispod 10000 FT (3050 MAMSL.
Udaljenost od oblaka:
– 1500 M horizontalno;
– 1000 FT vertikalno.
2) Na ili ispod 900 M AMSL ili 300 M iznad terena, šta je veće, moraju biti ispunjeni meteorološki uslovi:
– vidljivost u letu 5 KM;
– udaljenost od oblaka: van oblaka uz stalni vizuelni kontakt sa površinom zemlje.
Letovi se mogu obavljati i kada je vidljivost u letu manja od 5 KM, ali ne manja od 1500 M, uz stalni vizuelni kontakt sa površinom zemlje, ako se let izvršava brzinama manjim od 140 KT (IAS).
Letovi helikoptera se mogu obavljati i kada je vidljivost u letu manja od 1500 M, ali ne manja od 800 M, uz stalni vizuelni kontakt sa površinom zemlje, ako se let izvršava brzinama manjim od 140 KT (IAS).
Ne više od 250 KT IAS ispod 10000 FT (3050 MAMSLNeNe
IFRNoFlight information serviceNot applicable250 KT IAS below 10000 FT (3050 MAMSLContinuous two-wayNo
VFRNoFlight information service1) Flight visibility:
– 8 KM at and above 10000 FT (3050 MAMSL;
– 5 KM below 10000 FT (3050 MAMSL.
Distance from clouds:
– 1500 M horizontal;
– 1000 FT (300 M) vertical.
2) At or below 900 M AMSL or 300 M above terrain, whichever is higher, meteorological conditions shall be met:
– flight visibility 5 KM;
– distance from clouds: clear of clouds and with the terrain in sight.
Flight can be conducted when flight visibility is less than 5 KM, but not less than 1500 M and with constant visual contact with surface and at IAS less than 140 KT.
Helicopter flights can be conducted when flight visibility is less than 1500 M but not less than 800 M with constant visual contact with surface and at IAS less than 140 KT.
250 KT IAS below 10000 FT (3050 MAMSLNoNo

2. OPIS VAZDUŠNOG PROSTORA ATS

2. ATS AIRSPACE DESCRIPTION

Biće obrađenoTo be developed